Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

تدوین فرهنگ زبان شناسی رایانشی

مقداری خبر داد:
تدوین فرهنگ زبان شناسی رایانشی در دانشگاه شریف
رئیس مرکز زبانها و زبان شناسی دانشگاه صنعتی شریف از تولید فرهنگ توصیفی دو زبانه زبان شناسی رایانشی در این دانشگاه خبر داد و گفت: فرهنگ کامل دوزبانه زبان شناسی رایانشی تا پایان سال جاری آماده چاپ می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی مقداری، عرضه فرهنگ توصیفی دو زبانه زبان شناسی رایانشی را از اقدامات مرکز زبانهای دانشگاه شریف نام برد و افزود: عرضه این فرهنگ در تهیه بانک اصطلاحات علمی کشور است که تاکنون بخشی از این فرهنگ عرضه شده است.

رئیس مرکز زبانها و زبان شناسی دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرد که فرهنگ کامل دو زبانه زبان شناسی استفاده ماشین است.
مقداری زبان شناسی رایانشی را حوزه ای میان رشته ای معرفی کرد و اظهار داشت: از جمله این کاربردهای این حوزه می توان به مهندسی زبان، هوش‌ مصنوعی، ترجمه ماشینی متون از زبانی به زبان دیگر، طراحی موتورهای جستجوگر، استخراج اطلاعات از متون با حجم بالا، جستجو در دادگان‌های زبانی بزرگ یا در اینترنت برای یافتن پاسخ‌های لازم به پرسش‌های متفاوت اشاره کرد.
وی پردازش متن و گفتار، دریافت فرمانهای صوتی توسط ماشین و اجرای دقیق آنها و خلاصه سازی متون را از دیگر کاربردهای مدل سازی زبانی ذکر کرد و یادآور شد: درک چگونگی عملکرد زبان و مدل سازی آن برای رایانه محور اصلی پژوهشهای زبان شناسی رایانشی است به گونه ای که رایانه می تواند با برخورداری از دانش زبانی اهل زبان و نیز ویژگی پردازش سریع، داده های زبانی را با دقت و سرعت بسیار بالایی تجزیه و تحلیل کند.
مقداری به بیان دستاوردهای مرکز زبانها و زبانشناسی این دانشگاه پرداخت و یادآور شد: "برچسب زنی معنایی پیکره زبان فارسی" از طرحهای این مرکز است که با هدف یک سیستم رفع ابهام معنایی واژه و پیاده سازی یک بر چسب زن مفهومی خودکار برای زبان فارسی و استفاده از آن برای برچسب زنی یک پیکره اجرایی شد.

مقداری از راه اندازی دو آزمایشگاه زبان شناسی در این مرکز خبر داد و اضافه کرد: گروه زبان شناسی رایانشی مجهز به دو آزمایشگاه پردازش گفتار و زبان و زبان شناسی رایانشی است. این دو آزمایشگاه در زمینه فناوریهای زبان، متن و گفتار فعال هستند. رایانشی تا پایان سال جاری آماده چاپ شود. 
                                                                          منبع:خبرگزاری مهر

مجله زبانشناسی

به زودی منتشر می شود:

"نویســــه"

مجله الکترونیکی زبان شناسی؛ اولین مجله کاربردی، متفاوت و جدید که نگاهی تازه به مقولات زبانی و کلامی خواهد داشت. 

 

پیش شماره نشریه "نویسهاولین مجله الکترونیکی زبان شناسی، به زودی منتشر خواهد شد. 

سبک ساختاری این مجله، با سایر مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی متفاوت بوده و سعی در ارایه اطلاعات کاربردی و به روز در حوزه زبان و زبان شناسی دارد. اطلاعات بیشتر، متعاقباً اعلام می شود.

فلسفه ی ذهن

دوستان 

جلسات "فلسفه ی ذهن" روزای دوشنبه ساعت ۱۶:۳۰ در طیقه دوم ساخنمان شهید رضایی برگزار میشه. بحث های جالبی در خصوص "ذهن" "مغز" "زبان" , ....   مطرح میشه .

وقت کردین حتما سر بزنید