Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

نحوه‌ی گزینش دانشجو در کنکور ارشد 91

بنا به درخواست تعدادی از دوستان، قصد دارم در این پست در خصوص نحوه‌ی گزینش دانشجو در رشته‌ی زبان‌شناسی رایانشی کنکور91 مطلبی بنویسم.

 

با توجه به اینکه زبان‌شناسی رایانشی رشته‌ی جدید و نوپایی است، عزیزانی که قصد دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند باید قبل از انتخاب این رشته تمام زوایا و جوانب را سنجیده و تصمیمی منطقی اتخاذ کنند تا بعدها پشیمان و ناامید نشوند. همانطور که می‌دانید زبان‌شناسی رایانشی تلفیقی از رشته‌های زبان‌شناسی و کامپیوتر است ومی‌توان گفت افرادی در این رشته موفق‌ترند که یا با پیش‌زمینه‌ی فنی-مهندسی وارد این رشته می‌شوند یا حداقل با دروس ریاضیات و برنامه‌نویسی آشنایی دارند. با توجه به نوپا بودن این رشته و عدم تدوین مواد امتحانی مناسب برای گزینش دانشجو، طی دو سال از زمان جذب دانشجو در این رشته دانشجویان در آزمون رشته‌ی زبان‌شناسی همگانی شرکت کرده و هنگام انتخاب رشته طبق رتبه و علاقه‌شان زبان‌شناسی رایانشی را انتخاب می‌کردند. دانشجویانی که بدون هیچ پیش‌زمینه‌ی اطلاعاتی قبلی تنها شیفته‌ی نام رشته و دانشگاه شده و بدون درنظرگرفتن علاقه و توانایی‌های خود این رشته را انتخاب می‌کنند بعدها با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. این مشکلات برای دانشجویانی که از رشته‌های علوم انسانی مانند زبان وارد این رشته می‌شوند بیشتر است چراکه بعد از سال‌ها دوری از دروس ریاضی کنار آمدن با دروس آمار و برنامه‌نویسی برایشان دشوارتر است.

 

به همین علت امسال در نحوه‌ی گزینش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد زبان‌شناسی رایانشی تغییراتی صورت گرفته که به قرار زیر است:

 

رشته‌ی کامپیوتر 3 نفر، رشته‌ی برق 3 نفر و رشته‌ی زبان 2 نفر پذیرفته خواهند شد.

 

امیدوارم دوستانی که مایلند در این رشته تحصیل کنند منطقی فکر کرده و هنگام تصمیم‌گیری علاقه و توانایی خود را درنظرداشته باشند.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
وهاب کریمی سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 00:21 http://linguists2b.mihanblog.com/

شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم مجوز ایجاد رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد زبانشناسی رایانشی در دانشگاه اصفهان را تصویب کرد.

Mr. MiM سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:18

وای - بلاخره اومد - هنوز نخونمش ولی پیشاپیش ممنون...

Mr. MiM سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:24

اهه - این که هیچی ننوشته... موارد امتحانی؟ ضریب دروس؟ دروس تخصصی و عمومی و ...
اگه بتوننین اینا رو بنویسید ممنون میشم. راهم خیلی دوره و الا خودم میومدم شریف از دکتر وزیر نژاد اینا رو میپرسیدم و به شما زحمت نمیدادم. به هر حال ممنون بابت اطلاع رسانی.

آزمون فعلا تغییری نکرده و مواد امتحانی همان دروس رشته زبان‌شناسی همگانی است

محسن جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:31 http://never-theless.blogfa.com

فک کنم بخش اصلی ماجرا رو یه مقدار گنگ نوشتید. رشته‌ی کارشناسی آدم‌ها مهم نیست. در واقع ۳ نفر از کنکور کامپیوتر می‌گیرن، ۳ نفر از کنکور برق و ۳ نفر از کنکور زبان‌شناسی. من از حرف دکتر وزیرنژاد این طور متوجه شدم.

اتفاقاً چون آدما مهم بودند این تصمیم گرفته شده!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد