Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص اعلام ظرفیت رشته زبان‌شناسی رایانشی

قابل توجه پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی ارشد ۹۲ و علاقه مندان به رشته زبان شناسی رایانشی:  

لینک زیر مربوط به اصلاحیه سازمان سنجش در مورد اعلام ظرفیت جدید پذیرش در برخی رشته‌ها از جمله زبان‌شناسی رایانشی است (که قبلاً در دفترچه نیامده بود).   

نظرات 3 + ارسال نظر
- دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:28 http://www.motarjeme20100.blogfa.com

سلام من دارم خودمو برای کنکور زبانشناسی اماده میکنم هدفم هم زبانشناسی رایانشی هست میشه سر فصل ها و زبان دروس دوره ارشد زبانشناسی رایانشی رو به صورت مختصر بگین یا لینکش رو بدین؟

http://language.sharif.ir/index.php/2013-04-16-08-56-53/cl

مهرنوش سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:27

سلام. من لیسانسم مترجمی زبان هست. زبانشناسی رایانشی میتونم ثبت نام کنم؟ درواقع شناخت کاملی ازش ندارم. چه جور رشته ای هست؟ میشه یه کم به زبان خودمانی توضیح بدین؟ ایا دکترا هم داره؟ قبولیش خیلی سخته؟

سلام
بله شما میتونید کنکور زبانشناسی همگانی بدید و موقع انتخاب رشته، زبانشناسی رایانشی رو انتخاب کنید. در حال حاضر فقط دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه اصفهان این رشته رو ارائه میدن بنابراین باید رتبتون خوب باشه. دکترا نداره در ایران. باید بک گراند ریاضیتون خوب باشه (اگه رشتتون ریاضی یا تجربی بوده دبیرستان خوبه! ) و علاقه به مباحث ریاضیات و رایانه هم داشته باشید.
زبانشناسی رایانشی یه میان رشته ایه. ترکیبی از رشته های زبانشناسی، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، ریاضی، روانشناسی و غیره که بسته به این که بخواید تو چه حوزه ای کار کنید تاثیر یکی از این رشته ها بیشتر یا کمتر میشه! این رشته دو بخش تئوری و کاربردی داره...که شما باید تئوری های که میخونید رو، در کاربردهای مختلف پیاده سازی کنید. در واقع در این رشته، زبان طبیعی (خط یا گفتار) رو مدل میکنند، این مدلسازی بسته به نوع کاربرد و تئوری مدنظر میتونه رو سطوح مختلف زبان(معنا، گرامر، صرف، واج و ...) انجام بگیره.
در واقع بخام با زبان خیلی ساده این رشته رو توضیح بدم به مثال واضح میزنم: فرض کن میخای سیستمی داشته باشی که هر چی کاربر میگه تایپش کنه (مثلا اس ام اسو بخونی خودش تایپ کنه برات)! که این کاربرد تبدیل گفتار به متن است. حالا اینکه از چه روش و تکنینکی برای این کار استفاده کنی مربوط به این رشته میشه!
از جمله کاربردها: ترجمه ماشینی،تبدیل متن به گفتار و بالعکس، درک زبان طبیعی، سیستم دیالوگ،...

مخسن جمعه 9 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 00:04

سلام وخسته نباشید من لیانس زبان انگلیس هستم والان در دانشکاه ازاد دارم رشته ای سی تی رو میخونم یه سوالی داشتم افرادی که از دانشگاه ازاد با معدل بلای 17 در دوره کارشناسی فارغ التحصیل شن میتونند بدون کنکور وارد دانشگاه اصفهان یا شریف بدون ازمون شن ممنوم

سلام
تا اونجا که من اطلاع دارم (طبق اطلاعیه های سالهای قبل) فقط از دانشگاههای دولتی اونم از یه تعداد دانشگاه خاص و محدود بدون کنکور دانشجو میگیرن. ولی خب ممکنه یه سالی تعداد دانشجوهای متقاضی کمتر از ظرفیت اعلام شده باشه یا شایستگی دانشجویی که از دانشگاه دیگه اقدام کرده نسبت به سایر دانشجوها اونقدر زیاد باشه که شانس پذیرشش وجود داشته باشه! در ضمن ممکنه شرایط پذیرش امسال طور دیگه ای اعلام بشه! من جای شما بودم شانسمو امتحان میکردم!
در مورد دانشگاه اصفهان اطلاعی ندارم
لینک اطلاعیه سال 91:
http://www.sharif.ir/announcementarchive/-/tagged_content/s2md/id/102178/%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF+%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87+%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86+%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4+%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86+%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86++%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C+%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF+%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86+%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C+%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد