Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

شناسایی خودکار شاعران شعر نو با استفاده از ویژگی های زبانی

دوستان سلام


تصمیم گرفتم قسمتی از چکیده پایان نامه ام رو روی وبلاگ قرار بدم تا دوستانی که علاقمند هستند نظراتشون رو به اشتراک بذارن. 


تشخیص نویسنده‌ی یک متن با استفاده از روش‌های آماری در حوزه‌ی شناسایی نویسنده که یکی از مسائل مهم در پردازش زبان طبیعی است قرار می‌گیرد. در مسئله‌ی شناسایی نویسنده با استفاده از روش‌های آماری عمل انتساب متنی بی‌نام به نویسنده‌ای صورت می‌گیرد. از مسائل مهم در این حوزه انتخاب ویژگی‌های سبکی متن برای مطالعه‌ی آماری آن است. برای این کار لازم است ویژگی‌هایی انتخاب شود که بتوان به‌صورت کمّی آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد. این ویژگی‌ها می‌توانند واژگانی، حرفی، نحوی و یا مفهومی باشند. در مرحله‌ی دسته‌بندی متن که پس از انتخاب و استخراج ویژگی‌ها و به منظور شناسایی نویسنده‌ی متن صورت می‌گیرد، از روش‌های مختلفی همچون درخت تصمیم، شبکه‌ی عصبی مصنوعی، بیز ساده و روش‌های دیگر دسته‌بندی می‌توان استفاده کرد.

 در این پژوهش، هدف اصلی تعیین کارآمدترین ویژگی‌های سبکی در متون فارسی و کمّی سازی آن‌ها برای استفاده در سامانه‌های شناسایی نویسنده است. به این منظور، به بررسی ویژگی‌های سبکی آثار چهار شاعر شعر نو (مهدی اخوان ثالث، نیما یوشیج، احمد شاملو و سهراب سپهری) در سه سطح واژگانی، نحوی و حرفی از پیکره‌ای که متشکل از اشعار این چهار تن بود پرداختیم. در مرحله‌ی بعد، با استفاده از سه دسته‌بند K نزدیکترین همسایه، ماشین بردار پشتیبان و بیز ساده عمل دسته‌بندی و انتساب داده‌‌های آزمایش به یکی از چهار شاعر فوق را انجام دادیم.



نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 22:06

خیلی ممنون از این مطلب. من خیلی دوست داشتم برای دفاعت باشم ولی متاسفانه نتونستم بیام. امکانش هست که اسلایدهای دفاعت هم قرار بدی و یا ایمیل کنی.

فرزانه سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:29

سلام ممنون از پست های مفیدتون
من یه سوالی دارم ممنون می شم راهنماییم کنید
من لیسانس مترجمی دارم , قصد دارم برای ارشد زبان شناسی رایانشی شرکت کنم توی هنرستان رشته م کامپیوتر بوده ولی الان هیچی یادم نیست می خواستم بپرسم لازمه که از الان کلاس کامپیوتر و برنامه نویسی شرکت کنم؟ اگه لازمه چه کلاسی؟ و اینکه ریاضیمو تا چه حدی قوی کنم؟

سلام
لزومی نداره. دروس ریاضیات و برنامه نویسی ترم اول بصورت پیش نیاز ارائه میشه. برای شروع، ریاضی در حد دبیرستان (رشته تجربی) لازمه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد