Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

Computational Linguistics, Sharif University of Technology

زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف

هضم: ابزاری برای پردازش زبان فارسی در پایتون

هضم ابزاری برای اصلاح نویسه‌ها، تقطیع جمله‌ها و واژه‌ها، ریشه‌یابی کلمات، برچسب‌زنی اجزای سخن، تجزیۀ وابستگی و واسطی برای پیکره‌های بیجن‌خان و همشهری است که سازگار با بستۀ NLTK بوده و از پایتون 2.7 و 3.3 پشتیبانی می‌کند. 


نسخۀ نمایشی این ابزار تحت وب قرار داده شده و امکان دانلود کدهای پایتون نیز وجود دارد.

 

نسخۀ تحت وب


نظرات 13 + ارسال نظر
ساناز صلح دوست چهارشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 08:15

سلام دوست عزیز
من امسال از دانشگاه اشتوتگارت آلمان برای ارشد رشته زبانشناسی رایانشی پذیرش گرفتم و از اونجایی که بخاطر ویزام دیرتر میرسیم چند هفته اولُ از دست میدم
توی نت هرچی سرچ کردم نتونستم چیزی پیدا کنم برای آماده کردن خودم
میخواستم ببینم امکانش هست شما منُ راهنمایی کنین؟
sin0sad@gmail.com

سلام
شما میتونید کتاب
Speech and Language Processing: An Introduction to NaturalLanguage Processing, Speech Recognition, and Computational Linguistics نوشته Jurafsky & Martin رو بخونید یا ویدئوهای کلاس آنلاین دانشگاه استنفورد رو ببینید (آدرس: coursera.org). محتوای این ویدئوها هم در اصل خلاصه‎ای از کتاب بالا است که نویسندگانش توضیح و درس میدن

ژاله سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:00 http://rapidlearn.ir/

دروود
بنده به کمک جمعی از همکاران و دانشجویان زبان ، سایتی را راه اندازی کرده ایم که در آن آموزش زبان های خارجه را قرار می دهیم. برای هر پست زحمت بسیار زیادی کشیده می شود و برای تولید هر یک از مطالب سایت زمان زیادی صرف می شود . البته فعلا بخش زبان انگلیسی و آلمانی سایت راه اندازی شده و به زودی به کمک همکاران بخش های دیگر سایت نیز راه اندازی می شوند. خوشحال می شوم که به سایت ما سری بزنید و نظرات سازنده خود را به ما ارائه دهید. همچنین باعث افتخار و دلگرمی ما برای ادامه راه می باشد که اگر سایت ما را قابل دانستید آن را با عنوان "آموزش سریع زبان" در سایت خود لینک نمایید.
با تشکر

محمد دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 19:40

سلام دوستان.
یه سوال داشتم. با توجه به اینکه رشته زبانشناسی رایانشی ، توی ایران رشته بسیار جدیدی بحساب میاد، میخواستم بدونم آیا شما از تحصیل توی این رشته راضی هستید؟ منظورم کیفیت آموزش این رشته است. و به نظرتون دانشگاه تهران توی این رشته خوب عمل میکنه یا شریف؟

پیشاپیش سپاس از توضیحتون.

سلام
لطفاً پیغام بزارید تا از طریق ایمیل پاسختون رو بدم

bahareh nejati جمعه 7 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 00:29 http://ketabkhune.blogfa,com

سلام
واقعا خسته نباشید ...مطالب وبلاگ عالی بودن ...ببخشید من رشته لیسانسم کامپیوتر بوده و الان ارشد زبانشناسی می خونم ...تو فکر تهیه نرم افزاری جهت ترسیم نمودار درختی جملات بودم ...میشه لطفا منو راهنمایی کنید ...بازم ممنونم ...

سلام
از طریق ایمیل پاسختون رو دادم

مینو پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 19:39 http://minoo_8474@yahoo.com

سلام دوست عزیز.
من دنبال کتب مربوط به رشته زبانشناسی رایانشی هستم. البته کتابی میخوام که درباره خود computational linguistics باشه . مثل

Computational linguistics (Book by Ralph Grishman)

میخواستم اگر امکانش هست به من اگر کتابی در دانشگاه با این عنوان مطالع میکنید معرفی کنید که مولف چه کسی هست و ایا به فارسی هم ترجمه شده یا خیر؟

بسیار ممنون

سلام
Speech and Language Processing: An Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics and Speech Recognition
by Dan Jurafsky
و
Foundations of Statistical Natural Language Processing
by Christopher Manning

تا اونجاییکه من اطلاع دارم ترجمه نشدن

فروغ چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:41

سلام من امسال رتبه م 63 شد امگانش هست رایانشی شریف قبول شم؟؟؟ ممنون می شم سریع جواب بدید :)

سلام
هر سال تعداد بیشتری با این رشته آشنا میشن و رقابت سختتر میشه به همین خاطر نمیشه بطور قطع گفت چون واقعاً به این بستگی داره که چه تعداد ار افرادی که رتبشون بهتر از شما بوده متقاضی پذیرش در این دانشگاه و رشته باشن و ظرفیت شریف هم هر سال بین 7 تا 10 نفره. ولی سالهای پیش رتبه 90 هم داشتیم قبولی. در کل احتمال اینکه رایانشی شریف یا تهران رو بیارید بالاست

زهرا پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 15:50

با سلام خدمت دوست گرامی.

من امسال برای انتخاب رشته زبانشناسی مجاز شدم. میخواستم اگر امکانش هست من رو راهنمایی کنید. من رشته کارشناسی من نرم افزار بوده. با معدل 18.70 هم فارغ التحصیل شدم. میخواستم ارشد رایانشی بخونم.
میخواستم بدونم سالهای پیش تا چه رتبه ای دانشگاه شریف توی این رشته دانشجو گرفته؟ اگر از پذیرش دانشگاه تهران توی این رشته اطلاعات دارید ممنون میشم درباره رتبه دانشجوها هم من رو یاری کنید.

باز هم ممنونم.

سلام
هز سال رنج رتبه‎ها متغیره. ولی تا اونجاییکه من اطلاع دارم بهترین رتبه 1 و بدترین رتبۀ قبولی در دانشگاه شریف 90 بوده (که اونم مربوط به ورودیهای سال 90 میشه). هر سال تعداد افراد بیشتری متقاضی تحصیل در این رشته میشن و رقابت سختتر میشه. در کل زیر 100 باشید شانس قبولیتون تو دانشگاه شریف یا تهران بالاست ولی بدتر از این رتبه واقعا بستگی به شانس شما داره که چه تعداد افراد اون سال مایل به انتخاب رشتۀ رایانشی باشن.

فروغ سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:14

واقعا ممنون از پاسخ سریع شما! یه ذره امیدوار شدم :) می خواستم بپرسم در این رشته اگر کسی قصد ادامه تحصیل داشته باشه میشه برای دکترا مثلا همگانی شرکت کنه؟

بله، تا حالا 2 نفر داشتیم که فوق رایانشی گرفتند و الان دکترای همگانی میخونند. در واقع، در حال حاضر اگر بخواید دکتراتون رو در ایران بخونید چاره‎ای جز ادامه تحصیل در رشتۀ زبان‎شناسی همگانی ندارید!

فروغ سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:16

خیلی ممنون از پاسخ شما یه سوال دیگه هم داشتم آیا راسته که پایان نامه دادن تو این رشته خیلی سخته؟

نمیشه یک قاعدۀ کلی داد. واقعاً بستگی داره شما با چه بک‎گراندی وارد این رشته شدید، توانایی‎ها و علاقه‎تون به این رشته در چه حده، چه موضوعی رو انتخاب کردید و استادتون تا چه حد حاضره شما رو راهنمایی کنه...برای بعضی تز مثل پاس کردن یه درس ساده است و برای برخی هم آنچنان سخت که مجبور میشن آموزش‎محور شن.

سارا چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 13:39

سلام
سوالی از شما داشتم. آیا اساتید دانشگاه شریف در این رشته با اساتید دانشگاه تهران یکی هستند؟ کدامش سطحش بالاتر هست؟ می شه راهنمایی کنید؟

با سلام
خیر مشترک نیستند. البته اخیراً برخی از دروس را اساتید مدعو از دانشگاه تهران (مثل دکتر درزی) تدریس می‎کنند. نمیشه گفت چون من هیجوقت دانشگاه تهران نبودم، باید خودتون رزومۀ اساتید رو مرور و باهم مقایسه کنید.

زهرا پنج‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 17:03

با سلام مجدد.

ممنون از راهنماییتون.

فقط سوال دیگه ای هم داشتم. درس برنامه نویسی که اجباری و پیش نیاز هست، برای کلیه دانشجویان حتی کسانیکه رشته لیسانسشون کامپیوتر بوده هم در نظر گرفته میشه؟ یا فقط به دانشجویانی که لیسانس غیر مرتبط به کامپیوتر هستند ارائه داده میشه؟

ممنون از توجهتون.

با سلام
همه ملزم به پاس کردن این درس هستند.

متین سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:02

آیا این درسته که خود دانشگاه اگه نمره هاتون خوب نبود آموزش محورتون می کنه؟

اصولاً اگر نمره‎ها پایین باشه هیچ استادی قبول نمی‎کنه استاد راهنماتون باشه. در نتیجه چاره‎ای نمی‎مونه جز آموزش‎محور شدن

سلام چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:50

یک سوال داشتم از شما. چند واحد ریاضی داره این رشته ؟ فقط یک کورس هست؟ یا بیشتر؟ ممنون

ترم اول ریاضیات عمومی بصورت پیش‎نیاز ارائه میشه و 3 واحده. 6 واحد هم روشهای آماری در پردازش زبان طبیعی و ریاضیات و آمار پیشرفته باید پاس کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد